Wat valt me op in de USA - deel 2 - Reisverslag uit Deep Run, Verenigde Staten van Sjors Rooijers - WaarBenJij.nu Wat valt me op in de USA - deel 2 - Reisverslag uit Deep Run, Verenigde Staten van Sjors Rooijers - WaarBenJij.nu

Wat valt me op in de USA - deel 2

Door: Sjors Rooijers

Blijf op de hoogte en volg Sjors

17 December 2012 | Verenigde Staten, Deep Run

Hey y'all.

Nog niet zo lang geleden, en daar ben ik weer. Ik wil jullie hiermee eventjes vertellen over wat andere gekke en grappige dingen die me opvallen in Amerika

- Sport
Het draait hier allemaal om sport. Zoals ik in het vorige verslag al zei, doe ik aan hardlopen. En nee, dat doen we niet 1 keer in de week, maar 4 keer. Nu begrijp je misschien waarom er zoveel goede sporters in Amerika zijn, omdat het hen met de 'paplepel' wordt ingegoten en ze veel trainingen hebben. Voor veel mensen gaat sport vóór school, bovendien studeren high school studenten hier sowieso bijna niet. Het ligt er vooral aan wat voor lesniveaus je neemt. Je kan hele makkelijke lessen hebben, maar ook 'honors' en 'AP'. Dat is een stuk moeilijker. Maar er is hier heel veel keuze tussen sporten, en die zijn onderdeel van school. Je hoeft dus niet naar een vereniging om te sporten, maar je doet het gewoon na schooltijd in school. Het leuke hieraan is dat je echt een school spirit krijgt en dat veel scholieren naar wedstrijden komen kijken en je moet je school vertegenwoordigen.
Verder zijn sommige scholen ook heel competitief. Ik zit op South Lenoir en onze grootste rivaal is North Lenoir. Vanavond is de basketball wedstrijd tegen hen, dit wordt echt heel spannend en er is een kans dat er rellen ontstaan. We zullen zien, ik ben voor South Lenoir. Let's go Blue Devils!! :)

-Kerst
Kerst is hier echt een groot gebeuren. Al weken lang staat onze zender vast op 'Hallmark Channel' en 'Lifetime'. Dit zijn film zenders, die nu 24/7 kerst films uitzenden. Natuurlijk wel van de voorspelbare romantische komedies, maar vaak wel leuk. Onze boom staat natuurlijk al en veel cadeautjes staan al onder de boom. Zo weet ik al dat bijna iedereen een iPad krijgt en lindsey krijgt een iPad en een 700 dollar camera. Is dat niet belachelijk?! Ik heb nergens echt voor gevraagd, we zullen zien wat ik krijg!

-'Mijn'
Misschien is dat iets dat ze alleen maar in het gezin zeggen, of in het zuiden, maar wat me erg opvalt (en soms ook erg irritant is) is dat ze bij alles 'mijn' zeggen. Zo zegt Marietta 'mijn huis', zegt Specer 'mijn kamer' (terwijl we toch echt de kamer delen). Bovendien zegt m'n host oma, als ze thuis komt, tegen de honden: 'ga van m'n bank af!' Ik denk dan: je kan ook zeggen 'de' bank of 'ons' huis. Maar dat zeggen ze echt nooit. Het is allemaal 'mijn'. Als ik dus thuis kom in juni, moet ik dan ook zeggen; 'Ik ben zo blij om weer in MIJN huis te komen'?? Hahah

-Tassen
Nee. Die zijn hier niet zo heel aantrekkelijk. Groot, vooral heel groot. Meisjes dragen geen mooie leren handtas, maar zo'n 'supersized' rugtas. Het liefst helemaal volgestouwd met spullen en zo zwaar als lood. Het liefst met de minst matchende patronen en kleuren. Nogmaals, niet echt aantrekkelijk.

-Prijzen
Ik vind de verhouding van prijzen heel raar. Zo betaal je in de winkel meer geld voor producten dan in Nederland. Voor een krop ijsbergsla betaal je zo 2 dollar. Maar voor frisdrank en fastfood (uitgerekend het ongezonde) betaal je dan weer minder! Een voorbeeld: een 2 liter Coca Cola fles heb je al voor 89 pennies (dollar cent) en voor de legendarische McDonalds hamburger betaal je hier op woensdag 59 dollar cent. Dat is ongeveer 49 euro cent voor een hamburger.
Bovendien zijn kleren ook een stuk goedkoper dan in Nederland! Het ligt er natuurlijk aan waar je inkopen doet, maar een t-shirt heb je hier al voor 5 dollar,omgerekend 4 euro.
Verder zijn de huis-auto verhoudingen ook heel gek. Waar ik woon (weliswaar 'the middle of nowhere') betaal je voor een huis ongeveer 70.000 dollar. Maar je hebt ook huisjes voor 50.000 hier. Heel goedkoop dus, als je dat vergelijkt met Nederland. Maar de auto prijzen zijn dan weer ongeveer net zo hoog. Zo heeft Eddie me al verteld dat hij, als hij niet al die auto's had gekocht toen hij jonger was, hij nu een mooie villa had kunnen hebben. Sommige mooie auto's zijn ook bijna zo duur als een huis. Gek toch, die verhoudingen?!

-Manipulatie
Je tuint al heel snel in producten. Zo drinken ze hier heel veel 'Bright and Early' (merk) sinaasappelsap. Op de voorkant staat een gigantische sinaasappel afgebeeld en het smaakt naar verse sinaasappelsap. Maar toen ik even goed de kleine lettertjes op de verpakking las, stond er: 'no juice'. De clue van het verhaal: mijn gastfamilie drinkt al jaren lang 'sinaasappelsap', waar 0% sap in zit, en alleen maar water, suiker en smaakstoffen. Hier hadden ze tot noch toe geen benut van. Het zou verboden moeten worden!

- fastfood
Als ik aan Amerika denk, denk ik ook gelijk aan vet eten en fast food. Door middel van dit voorbeeld wil ik laten zien waarom we die link zo snel leggen: Kinston is het dichtstbijzijnde dorp. Het is ongeveer 25 minuten rijden. Kinston is veel groter dan Haren, en heeft ongeveer het dubbele aantal inwoners. Om te vergelijken: Haren heeft geen fast food restaurants. Kinston heeft er welgeteld 30 (!!!!)
3 McDonald's
2 KFC
3 Bojangles
1 Popeyes
2 Chick-Fil-A
2 Burger Kings
1 taco Bell
2 Wendy's
2 Hardees
1 Arbys
3 Highway 55's
6 Subways
2 Dunkin' Donuts
Is dat niet ongelofelijk?! Behalve 3 restaurants (die zitten in de mall) hebben ze allemaal een 'drive thru'. Met dit voorbeeld laat ik zien dat we geen ongelijk hebben!

Dit was weer even een 'tussendoortje' om mijn gekke gedachten met jullie te delen. Woensdag ga ik naar Philadelphia, en waarschijnlijk ga ik vrijdag naar New York. Ik kijk er heel erg naar uit!!

Veel liefs,
Sjors






  • 17 December 2012 - 17:38

    Romy:

    Weer een leuk verslag! Xxx veel plezier in NYC!

  • 17 December 2012 - 21:20

    Marjolein:

    Ha die Sjorsie!
    Leuk al die observaties. Gelukkig zie je de humor er ook van in. Probeer je Hollandse gevoel een beetje te houden, dan zal jeniet 20 kilo zwaarder terugkomen!
    Vel plezier de komende tijd.
    Groetjes, ook van Bas
    Marjolein

  • 18 December 2012 - 07:47

    Meyke:

    Hoi Sjorsie
    Leuk, die vergelijkingen.
    Natuurlijk wel erg moeilijk voor jou om niet te veel kleren te kopen(hoeveel kilo mag je mee terug nemen)
    Ik ben wel een beetje jaloers hoor New York staat nog steeds boven aan mijn lijstje om naar toe te gaan.
    Heel veel plezier en maak maar een paar foto's ;)
    Kus van ons

  • 19 December 2012 - 15:53

    Paulien:

    Hee Sjors,

    Wat leuk om je verslagen steeds te lezen!
    Het leukste vind ik de vergelijkingen die je maakt.
    Je ziet wel heel veel op tv, maar in het echt is het voor een deel toch anders.
    Fastfood is hier trouwens soms ook heel goedkoop hoor, want afgelopen week bestond de Mc Donalds hier 30 jaar en waren alle hamburgers €0,30! :)

    Liefs,
    Paulien

  • 26 December 2012 - 09:20

    Jonnie:

    Hi Jossie, vorige week had ik me toch een epistel aan je geschreven, maar dit dom blondje deed iets verkeerd en weg was de text! Nu weer een nieuwe poging! Heb inmiddels gezien dat je in New York was. Ik begreep wel kort, maar je hebt toch maar een mooie indruk van de big Apple. Jip is onlangs ook voor 24 uur met mij meegeweest en die vond dat ook een leuke ervaring! Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Het blijft een apart volkje die Amies en ja ze zijn erg op de mijn toer! Inmiddels heb je al een groot deel van de tijd er op zitten en ga je binnenkort aftellen. Ik begrijp dat je op school goed je best doet en prachtige reultaten boekt, ik ben er dan ook tots op dat je MIJN neef bent. Kijk je wel uit met al dat sporten, want die pijn in je benen duidt toch wel een beetje op too much en het zijn jouw benen, waar je nog 100 jaar mee toe moet. Dus lieve neef overdrijf het niet. Mazzelaar, dat je zo leuk bedeeld bent in je gast gezin, lief van ze! Geniet er maar lekker van en tot mails maar weer!
    Dikke kus van jouw tante.

  • 28 December 2012 - 17:35

    Marja:

    Hoi Sjors,
    Leuk om over je ervaringen te lezen. Hoe was het in New York?
    Alvast een goede jaarwisseling toegewenst en een heel goed begin van 2013!
    Groetjes, Marja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Deep Run

Sjors

Mijn High School ervaringen in de VS!

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 690
Totaal aantal bezoekers 22911

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2012 - 20 Juni 2013

High School Year USA

Landen bezocht: